خانه/وبلاگ/گردشگری محله های تهران/موزه های منطقه 1 تهران
موزه های منطقه 1 تهران

موزه های منطقه 1 تهران

موزه های منطقه ۱

منطقه یک تهران، از مناطق قدیمی و اصیل نشین تهران است که روزانه میزبان گردشگران زیادی است. در این منطقه علاوه ‌بر بناهای زیبا با معماری بی‌نظیر، موزه‌های تاریخی و مراکز گردشی زیادی به چشم می‌خورند که هر کدام گذشته تاریخی کلانشهر تهران را با خود دارند. موزه‌های منطقه یک، از پرطرفدارترین موزه‌های شهر تهران است و تنوع بسیاری در آن ها وجود دارد. در ادامه با برخی از موزه های منطقه یک تهران آشنا خواهیم شد که میتواند مقصد بعدی شما برای گذراندن آخر هفته همراه خانواده تان باشد.

موزه زمان زعفرانیه

موزه زمان از مشهور‌ترین موزه‌های منطقه یک است. این موزه فضایی برای آشنایی با رویدادها و شخصیت‌های تاریخی ایران را فراهم می‌کند. هر تصویر و نقاشی در این موزه توضیحات جامعی را دارا است که اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهند. موزه زمان زعفرانیه، آثار جالبی از موضوع زمان را به نمایش می‌گذارد که ابزاری برای سنجش و نمایش زمان در ایران است. همچنین در این موزه با انواع مختلف ساعت‌ها روبرو خواهید شد.

دسترسی به موزه زمان زعفرانیه

این موزه در خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی قرار دارد. از مترو تجریش می‌توانید برای رسیدن به این موزه بی‌نظیر استفاده کنید.

کاخ موزه نیاوران

این موزه در کاخی با معماری خاص و باغ‌های سرسبز و زیبا قرار دارد. کاخ موزه نیاوران اقامتگاه شاهان ایران بوده است و امروزه به عنوان موزه عمومی از آن استفاده می‌شود. این کاخ موزه نمونه‌هایی از هنر، سبک زندگی، اثاثیه شاهان قدیم را به نمایش می‌گذارد.

دسترسی به کاخ نیاوران

برای بازدید از این موزه باید به میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بروید. به این منظور، ابتدا خود را به میدان تجریش رسانده و وارد خیابان شهرداری شوید و بعد از آن به سمت خیابان باهنر حرکت کنید. کاخ نیاوران در ورودی ضلع شمالی این میدان قرار دارد.

کاخ موزه نیاوران

خانه موزه سیمین و جلال

این موزه خانه قدیمی سیمین دانشور و جلال آل احمد بوده است که امروزه به عنوان موزه از آن، استفاده می شود. این موزه، یکی از خانه موزه های جذاب است که در داخل خود نمونه‌های هنری و اثاثیه های هنری جای داده است و پاتوقی برای بزرگان ادبی ایران می باشد.

دسترسی به خانه سیمین و جلال

خانه سیمین و جلال واقع شده در محله قدیمی و خوش آب و هوا دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه‌ی رهبری، کوچه‌ی پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک یک می‌باشد. برای دسترسی به این خانه می‌توانید از ایستگاه مترو تجریش استفاده کنید، این اختمان از دسته آپارتمان های قدیمی دزاشیب است که بافتش را با تبدیل کردن آن به موزه و بازسازی حفظ کرده‌اند.

موزه سینما ایران

این موزه به تاریخچه سینما در ایران می‌پردازد و ارث‌های هنری این صنعت را به نمایش عموم می گذارد. در این مجموعه، با نمونه‌های گوناگونی از فیلم ها، عکس ها، تجهیزات سینمایی، اسناد تاریخی و مستندات ارزشمند رو به رو می شوید. موزه سینمای ایران یک فضا آموزشی و هنری نیز دارد که برگزاری نمایشگاه ها، کارگاه ها، سمینارها و نمایش فیلم های مستند و سینمایی ایرانی را ترویج می دهد. بازدید از موزه سینما ایران، شما را با تاریخچه‌ی سینمای ایران بیشتر آشنا می کند.

دسترسی به موزه سینما

این موزه در باغ فردوس قرار دارد و باغ فردوس ایستگاه اتوبوس اختصاصی دارد. با استفاده از اتوبوس تجریش_راه آهن می‌توانید در این ایستگاه پیاده شوید. با مترو می‌توانید در ایستگاه تجریش پیاده شده و با کمی پیاده روی در فضای دلنشین تجریش این موزه زیبا را ببینید.

موزه سینما | باغ فردوس

کاخ سعد آباد

این کاخ موزه در قدیم محل اقامت شاهان پهلوی بود. از زمان انقلاب اسلامی، این کاخ به موزه تبدیل شد و آثار هنری از دوران شاهنشاهی و نمونه‌های ارزشمند از فرهنگ و تاریخ ایران را به نمایش می‌گذارد.

دسترسی به کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد در خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد. این کاخ دسترسی بسیار راحتی با مترو دارد، با پیاده شدن در ایستگاه مترو تجریش و با استفاده از تاکسی و یا ون‌هایی که به سمت دربند و کاخ سعدآباد حرکت می‌کنند به راحتی به این کاخ زیبا برسید.

کشور ایران حوادث تاریخی زیادی را به خود دیده است برخی از آن‌ها با آثار باقی مانده قابل بیان هستند و برخی را از دست داده‌ایم. موزه‌ها فضایی از تلفیق هنر و تاریخ هستند، تلفیقی از تمدن کشور با بیان شجره‌نامه و اصالت آن؛ برای یادآوری این تمدن بازدید از موزه ها راه مناسبی است.

نظرات
کامران

کاخ سعد آباد بهترینه واقعا فضای خیلی انرژی مثبتی داره

پیمان

گشتن تو موزه های این منطقه بهتر است رفتن به کافه س

نیما

موزه های منطقه یک خیلی قشنگن واقعا ارزش یبار دیدن دارن

ارسال نظر