آشنایی با موزه زمان

آشنایی با موزه زمان

موزه زمان زعفرانیه

موزه زمان یا خانه حسین خدادی به یکی از جاذبه های فرهنگی فوق العاده تهران تبدیل شده است این موزه مربوط به دوره قاجار می باشد. در این موزه زیبا، زمان نه فقط می گذرد، بلکه با خودش داستان هایی از عمق تاریخ و هنر را به ما می آموزد. این موزه نه تتها به عنوان نخستین موزه ساعت در کشور، بلکه به عنوان یک شاهکار معماری و تزیینات منحصر به فرد نیز شناخته می شود.

وقتی وارد این فضای زیبا این موزه تاریخی می شوید، احساسی ناب را تجربه خواهید کرد. اینجا جایی است که می توانید در دل تاریخ و زمان سفری شگفت انگیز داشته باشید. وجود یک کافه رستوران معروف در موزه، امکان دل به دل شدن با لذت های تنقلاتی فراهم می کند و شمار را به لحظاتی شیرین و زیبایی این محیط دعوات می کند، موزه ی زمان یکی از شاهکار هایی است که می توان آن را به عنوان یک جاذبه زیبا در کتاب گینس ثبت کرد، این موزه در کنار موزه سینما دو جاذبه گردشگری مهم در تهران است.

آیا به تاریخ و معماری علاقه مند هستید؟

زعفرانیه این روزها با ساختمان های سر به فلک کشیده و لوکس خود شناخته میشود که البته قیمت خرید آپارتمان در زعفرانیه بسیار گران نیز میباشد، با این حال این محله توانسته تاریخچه غنی را در دل خود جای دهد. اگر علاقه مند به تاریخ هستید، اینجا جایی است که باید حتما بازدید کنید. این مقام فرهنگی ماندگاری است که با مطالعه این مقاله، شما می توانید عمق و اهمیت آن را بهتر بفهمید و تجربه ی دیدار آثار جذاب و متفاوتی از گذشته را تجربه کنید، می توانید با ما تماشاگه زمان در خانه زمان تهران باشید.

سفری در دنیای زمان با موزه تماشاگه زمان تهران

موزه تماشاگه زمان یا به اختصار موزه زمان، یک جواهر زمانی در دل تهران که در سال 1378 هجری شمسی به عنوان نخستین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان در ایران گشایش یافت و همچنین این آثار تاریخی در بهمن ماه 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گشت. این مکان مملو از سرزندگی هایی از تاریخ و هنر زمان با انواع و اقسام ساعت های قدیمی ایرانی و جهانی از نقاط مختلف جهان تشکیل شده است.

در داخل موزه، که از دو طبقه تشکیل شده است مجموعه ای بی پایان از ساعت های اهدایی، ساعت های رجل سیاسی، ساعت های لوکس و دکوری قدیم، ساعت های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی و غیره شما را با تنوع بی پایان دنیای زمان آشنا می سازند. این مجموعه از دو طبقه تشکیل شده است انواع ساعت های این مجموعه از سده های هفتدهم تا 20 م میلادی می باشد.

در این موزه شاهکارهایی چون ساعت "پروفسور محمود حسابی" و ساعت آفتابی "ناصرالدین شاه" نیز به نمایش گذاشته شده اند. همچنین، ابزارهای تعمیر ساعت، ابزار و اسناد گاه شماری و تقویم های ایران نیز از زیبایی های این موزه به شما می آیند.

حیاط موزه تماشاگه

حیاط موزه زمان زعفرانیه نیز مکانی جذاب و دیدنی است. این حیاط با ساعت های آفتابی، ساعت های شنی، ساعت های آبی و ساعت های سوختی از دوره های مختلف تاریخی تزیین شده است. که مسیر گردش شما را به یک سفر جذاب در زمان تبدیل می کنند.

معماری موزه زمان زعفرانیه

با این همه زیبایی ها، چشم اندازهای هنر و معماری ایرانی نیز در اینجا برجسته می شوند. گچبری های نقوش اسلیمی، آجر کاری و مقرنس کاری، معرف کاری های روی دیوارها، گره چینی پنجره ها و درها و ... تماما شاهکارهایی از هنر و معماری ایرانی هستند. این خانه و موزه زیبا در سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در فهرست تاریخی این کشور جاودانه ماندگار شد.

موزه تماشاگه در شمال شهر تهران دارای تمامی امکانات مورد نیاز از جمله کافه رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه و گالری زمان که به شکلی بازار این مجموعه محسوب می شود قرار دارد. اینجا یک فرصت فوق العاده برای عکاسان نیز فراهم شده تا از فضای دیدنی این موزه عکاسی کنند و لحظاتی به یاد ماندنی را ثبت کنند.

حیاط موزه زمان زعفرانه

دسترسی به موزه زمان

رفتن به موزه زمان با مترو امکان پذیر است؟ موزه زمان در دل خیابان زعفرانیه تهران خود را به یک مقصد بی نظیر تبدیل کرده است. برای دسترسی به این موزه، می توانید از طریق ایستگاه مترو تجریش با کمی پیاده روی و یا استفاده از تاکسی ها و یا بی آرتی های تجریش خود را به این موزه برسانید.

اگر نه می توانید از طریق بی ارتی های راه آهن و تجریش به میدان تجریش سفر کنید. به این منظور، ابتدا در ایستگاه زعفرانیه پیاده شده و با پیاده روی پنج دقیقه ای در خیابان زعفرانیه به سمت چهار راه پرزین بغدادی حرکت کنید، به راحتی به موزه زمان خواهید رسید. قیمت بلیط موزه زمان 1403 برای بازدیدکنندگان نفری 43.000 تومان در نظر گرفته شده و برای دانش آموزان و دانشجویان 32.000 تومان میباشد.

برا کسب اطلاعات بیشتر و خرید بلیط موزه زمان تهران، می توانید با شماره تماس زیر تماس بگیرید:

شماره تماس: 02122417336

آدرس دقیق: تهران، خیبان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، نبش چها راه پرزین بغدادی واقع شده است.

ساعت کاری موزه زمان

ساعت کاری موزه زمان از ساعت 9 صبح تا ساعت 18 عصر ادامه دارد. آماده ایم تا در این بازه زمانی شما را از دنیای جذاب زمان به خود جلب کنیم و تجربه ای منحصر به فرد از هنر و تاریخ را برای شما ایجاد کنیم. البته که ممکن است زمان بازدید در روزهای خاصی از هفته تغییر کند به همین جهت قبل از حضور در این مکان حتما تماس بگیرید.

تاریخچه موزه زمان زعفرانیه

این موزه با تاریخی چشمگیری که به بیش از 80 سال بر می گردد، به عنوان یکی از مقاصد دیدنی تاریخی شهر تهران شناخته می شود.

پس از فوت ناصرالدین شاه این بنای زیبا به دست پسرش افتاد و در آن زمان چوب های آن برای استفاده برای کوره های تهران می رفت. پس از آن در سال 1304 هجری قمری این بنا توسط عبدالله خان منصور خریداری شد. و پس از آن در سال 1347 این عمارت زیبا توسط حسین خداداد خریداری شد.

حسین خداداد به نوعی تاجر فرش بوده و علاقه اش به هنر و تاریخ ایرانی بسیار زیاد بود. او دستور داد تا ساختمان را مرمت کاری کنند. با اینکه این موزه بیش از 80 سال عمر دارد اما با تدابیر و مرمت های انجام شده توسط حسین خداداد، به یک آثار هنری و معماری بی نظیر تبدیل شده است. همچنین، هنر طراحی و گچ بری ایرانی در این بنا بازسازی و زنده سازی شده است.

تزییات داخلی این موزه نیز بسیار خیره کننده است. اشکال هنری، ایرانی که با تزیینات گچ بری به امضای استادانی همچون حاج محمد کاشی و استاد حسین، ذوق خلاقیت هنرمندان ایرانی را نمایان می کنند.

کافه موزه زمان زعفرانیه

کافه رستوران ریبار، یک دنیای خیره کننده از خوش آب و هوایی و لذت در دل موزه زمان در تهران می باشد. این مکان به عنوان یکی از بهترین کافه های سر باز در تهران شناخته می شود و به شما تجربه ای استثنایی از طراحی زیبا و فضای دلنشین را هدیه می دهد.

طراحی داخلی و چیدمان منحصر به فرد این کافه باعث می شود که بعد از ورود به کافه، به سرعت در خواب زیبای آن فرو بروید. با این حال، ریبار به شما فضایی خصوصی و شخصی را ارائه می دهد، اگر چه برای حدود 60 نفر طراحی شده است. این ترتیب میزها به شکلی است که شما در حالت هایی از تنهایی تا گروهی، تجربه ی یکتای خود را داشته باشید.

منوی ریبار به خوبی تنوع دارد و ممکن است به عنوان یکی از کامل ترین منوهای کافه رستوران در نظر گرفته شود. اینجا نه تنها برای غذاها، بلکه نوشیدنی ها نیز انواع متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد. از قهوه های معرکه گرفته تا غذاهای فوق العاده.

اگر میخواهید در موزه زمان زعفرانیه صبحانه میل کنید، کافه ریبار همان گزینه ای است که به دنبال آن هستید. منوهای صبحانه گرم و سرد شامل انواع آب میوه های طبیعی، املت، حلیم، عدسی، کرپ، مربا و بسیار دیگر از خوراکی های لذت بخش هستند. اینجا تجربه ای ناب از صبحانه در یکی از زیباترین مناطق تهران را به شما هدیه می دهد.

کافه موزه زمان زعفرانیه

جاذبه های تاریخی دیگر

در نزدیکی موزه ساعت، شما می توانید اثار تاریخی و هنری دیگری را کشف کنید که ممکن است در ساعات دیگر روز برای گردش بسیار جذاب و شیرین باشند.

کاخ موزه سعد آباد

کاخ موزه سعدآباد، یک نمایشگاه زنده از فرهنگ و تاریخ ایران است. این مجموعه منحصر به فرد از 18 کاخ، در میان یک باغ به وسعت 300 هکتار با درختار سرسبز قرار دارد. کاخ ها و ساختمان ها شاهکارهای معماری اروپایی و سنتی ایران را به یکدیگر می آمیزند و تلفیقی زیبا از هنر و فناوری تبدیل شده اند.

باغ فردوس

باغ فردوس که به موزه سینما اختصاص داد. یک مکان استثنایی با امکانات همچون سالن های سینما، کافه و فضای سبز و دل نواز است. این باغ که به عنوان یکی از آثار ملی کشور شناخته می شود، به دوران پادشاهی محمد شاه قاجار باز میگردد.

بازار تجریش

بازار تجریش که در محله تجریش در نزدیکی امام زاده صالح قرار دارد. علاوه بر داشتن یک میدان میوه و تره بار، مکانی است که انواع کالاها و صنایع دستی با هر نوع قیمتی ارائه می شود. این بازار به میدان تجریش و میدان قدس منتهی می شود و از آثار تاریخی و فرهنگی منطقه تهران به شمار می آید.

آثار تاریخی موزه

موزه زمان زعفرانیه تهران به عنوان یکی از مقاصد تاریخی برجسته تهران، یک خزانه زمانی است که در آن به دنیایی از ساعت های قدیمی و نفیس وارد می شوید.

ساعت آبی

در دهه ها و قرون گذشته، انسان ها برای اندازه گیری زمان از ابزارهای متنوعی استفاده می کردند. یکی از این ابزارهای ساعت آبی بود که به عنوان یک وسیله ی درجه بندی از آب ساخته می شود. در این ساعت ها آب به صورت قطره ای از یک سوراخ در ظرف جریان می یافت و مقدار باقی مانده آب نشان دهنده زمان می شد.

ساعت آفتابی

یکی دیگر از ابزارهای تاریخی برای اندازه گیری زمان بود که در موزه زمان قابل مشاهده است. این ساعت حدود 5000 سال پیش اختراع شده و از یک شاخص چوبی استفاده می کردند. تابش آفتاب باعث ایجاد سایه ای روی سطح افقی می شود که می توانست زمان را نمایش دهد. از ساعت های افتابی قرن 18 میلادی دراروپا استفاده می شد و هنوز هم در برخی مکان های تاریخی چشم انداز می شوند.

ساعت های روغنی

ساعت های روغنی دیگر نوعی از ساعت های تاریخی بودند که با مخزن مدرجی و روغن خاصی کار می کردند. تابش موجود در محیط باعث روشن شدن فیتیله ساعت و نمایش زمان از روی درجه های مخزن می شد. این نوع ساعت حتی در طول شب نیز محیط را روشن می کرد.

قایق اژدها

قایق اژدها به عنوان یک نوع ساعت سوختی مخصوص چینی ها شناخته می شود در این نوع ساعت، وزنه هایی با فواصل معین روی قایق آویزان شده بودند و با سوختن قسمت های مختلف از شمع، قایق به تدریج به حرکت در می آمد و زمان را نمایش می داد.

ساعت های آبی مکانیکی

ساعت های آبی مکانیکی نیز پس از ساعت های ابی برای اندازه گیری زمان به کار گرفته شدند. این ساعت ها دو مخزن داشتن که آب از مخزن بالایی به مخزن پایینی می ریخت. با جریان آب، چوب دندانه دار نیز حرکت می کرد و زمان را نمایش می داد.

ساعت های شمعی و شنی

ساعت های شمعی و شنی نیز از ابزارهای دیگری بودن که مقدار مشخصی از مواد معین (شمع یا شن) را مصرف کرده و زمان را نمایش می دادند.

ساعت طنابی

ساعت طنابی، یک نوع ساعت سوختی محسوب می شود که از تعدادی طناب تشکیل یافته است. در سطح طناب ها، گره هایی در فواصل مساوی قرار دارند که به نوعی درجه های زمان را نمایان می کنند. با سوختن طناب، گره ها به تدریج از بین می روند و با توجه به تعداد گره های باقی مانده، زمان را اندازه گیری می کرند.

انواع مختلف ساعت ها نه تنها نمایانگر زمان بکله نمایانگر تاریخ، تکنولوژی و تاریخچه انسان ها در ساخت و ابداع زمانسنجی هستند. از ساعت های آفتابی ساده گرفته تا ساعت های مکانیکی و مدرن، هر کی داستان خود را دارند و در جریان تاریخ به تکامل و تغییراتی زیبا و جذاب و پیوسته انجام داده اند.

اتاق اصفهانی موزه زمان

یکی از بخش های جالب موزه ساعت این است که این مجموعه یک اتاق جدا در طبقه همکف داشته که به اتاق اصفهانی ها معروف است. این اتاق در تمامی دیوار های خود نقاشی و کنده کاری هایی داشته که تماما با دست انجام شده است و یکی از بخش های به شدت جذاب کاخ موزه زمان به شمار می آید. این بخش از موزه زمان را می توان به جرئت یکی از شاهکار های معماری در نظر داشت چرا که تمامی نقاشی هایی که در این موزه و اتاق صورت گرفته است الهامی از طرح های نقاش معروف استاد عیسی بهادری می باشد.

موزه زمان به عنوان یک مجموعه تاریخی با ارثی غنی از ساعت ها و ابزارهای زمانسنجی، ما را به دنیای گذشته و تکنولوژی های قدیمی زمان نقل می کند. این موزه نه تنها نمایانگر تکامل تکنولوژی در اندازه گیری زمان است بلکه به ما یادآوری می کند که زمان یکی از ارزشمندترین دارایی های ماست که باید با احترام و بهره برداری بهینه از آن سود جست. این مقاله به عنوان یک سفر جذاب به دنیای تاریخ و هنری ساعت ها و ابزارهای زمانسنجی ختم یم شود که مارا به دستاوردهای تکنولوژیک و هنری انسان های گذشته آشنا می کند و در عین حال اهمیت مدیریت زمان در زندگی امروزی را نیز تاکید می کند.

ساعت کاری موزه زمان به چه صورت است؟
موزه زمان زعفرانیه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17:30 باز میباشد.
نزدیک ترین ایستگاه مترو به موزه زمان زعفرانیه کدام است؟
نزدیک ترین و راحت ترین مسیری که میتوانید به موزه زمان برسید، خط 1 مترو، ایستگاه تجریش میباشد.
نظرات
ترانه

رنگ و لعاب موزه زمان زعفرانیه خیلی شیک و اصیله

نگین

موزه زمان زعفرانیه خیلی خوشگله اگ رفتین به کافه ش سر بزنید حتما

ارسال نظر