خانه/وبلاگ/گردشگری محله های تهران/دربند تهران و امکانات آن
دربند تهران و امکانات آن

دربند تهران و امکانات آن

دربند که در شمیرانات تهران واقع است، یکی از محله های دیدنی و خوش آب و هوای پایتخت بشمار میرود. این محله از گذشته های بسیار دور پاتوق نوجوانان و جوانان تهرانی بوده و در میان پایتخت نشینان محبوبیت بسیاری داشته است. این روزها نیز میزبان گردشگران بسیاری است. علاوه بر امکانات گردشی دربند، در این محله دنج سازه های مدرن و لوکسی مشاهده میشود که چشم هر بیننده ای را به خود جذب کرده است؛ برج رابین هود دربند که یادآور قلعه رابین هود است، یکی از سازه های متفاوت و مسکونی دربند بشمار میرود. در این مقاله هدفمان آشنایی بیشتر شما مخاطب عزیز با محله دربند میباشد. آیا شما تاکنون به دربند رفته اید؟

آشنایی با دربند

دربند پاتوق تهرانی های قدیم بوده است که همچنان هم در بین تهرانی ها محبوب است. دربند در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار گرفته است و بهترین مسیر برای رسیدن به کوه‌های البرز مرکزی به خصوص قله توچال است. دربند به خاطر مسیر خوب پیاده روی و کوهنوردی که دارد هم، معروف میباشد. همچنین نصب مجسمه کوهنورد در میدان سربند دربند هم نشان دهنده مسیر کوهنوردی این محله میباشد. البته در کنار اینها باید به وجود رستوران ها و کافه های فراوان در آن محله هم اشاره نماییم.

موقعیت مکانی دربند

دربند کجاست؟ دربند در گذشته با نام دهکده دربند شناخته میشد؛ این لوکشن جذاب واقع شده در شمال تهران، محله شمیرانات است. خیابان دربند در فاصله کوتاهی از میدان تجریش واقع شده است البته دسترسی مناسب به محله ولنجک نیز دارد.

دسترسی به دربند

باتوجه به قرار گیری دربند در نزدیکی میدان تجریش، باید گفت دسترسی به دربند بسیار ساده و راحت بوده و شما در کوتاه ترین زمان میتوانید به این دهکده دنج برسید. بله، دسترسی به دربند با مترو امکان پذیر است، شما برای رفتن به دربند میتوانید با مترو و بی آر تی خود را به تجریش برسانید و از آنجا با تاکسی به دربند بروید و یا با خودروی شخصی از میدان تجریش به خیابان فناخسرو بروید و سپس وارد محله دربند شوید و در پایان ذکر این نکته لازم است که اگر شما بخواهید آخر هفته را برای رفتن به دربند انتخاب کنید باید صبر و حوصله بیشتری را از خود نشان دهید چون حتما با ترافیک رو به رو خواهید بود مخصوصا در فصل بهار و تابستان.

نقشه دربند

برای راحتی شما عزیزان و آشنایی دقیق تر از موقعیت مکانی دربند، نقشه دربند را قرار دادیم؛ باتوجه به نقشه علاوه بر مشاهده مسیر دسترسی به دربند، میتوانید مکان های دیدنی اطراف دربند را نیز مدنظر داشته باشید.

تاریخچه محله دربند تهران

قدمت دهکده دربند یا محله تاریخی دربند 200 سال میباشد. گفته شده است که در آغاز افرادی از طالقان به آنجا آمدند و پس از زیاد شدن جمعیت، این محله رونق گرفت. شرایط آب و هوایی بسیار خوب دربند باعث شد تا بیشتر ثروتمندان و پادشاهان حکومت های مختلف مثل قاجار و پهلوی برای خود در این محله اقامتگاه ییلاقی بسازند. بطور مثال ناصرالدین شاه برای خود عمارت ناهارخوری در دربند ساخت و یا در زمان رضاه شاه مهمانخانه و ویلاهای متعدد ساخته شد تا پذیرای مهمان های خارجی خود باشد. محله دربند از همان ابتدا به یکی از اقامتگاه های تفریحی تبدیل شده بود.

میدان و مجسمه معروف دربند تهران

مجسمه کوهنوردی که در میدان سربند محله دربند نصب شده است، یک اثر هنری فاخر از آقای رضا لعل ریاحی، نقاش و مجسمه ساز ایرانی است. او این تندیس را در سال 1341 طراحی و اجرا نموده است. باید بگوییم که مدل این مجسمه، آقای شاه قدمی، مربی کوهنوردی و گروهبان ارتش میباشد که به پاس قدردانی از او این مجسمه ساخته شده و این روزها به نمادی از دربند تهران تبدیل شده است.

میدان دربند

مکان های تفریحی دربند

دربند درکنار آب و هوا دلنشین و درختان سرسبز، امکانات رفاهی بسیاری را برای مراجعین خود فراهم کرده است که از جمله امکانات گردشی دربند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    • دره اوسون
    • تله سیژ دربند
  • سورتمه دربند
  • امامزاده ابراهیم
  • آبشار سوتک
  • آبشار دوقلو
  • رستوران های متنوع
  • امکان پیاده روی و کوهنوردی

پیاده روی در میان باغ های سرسبز و چشمه دربند از محبوب ترین تفریحات دربند تهران و فعالیتهای پیشنهادی در دربند بشمار میروند. تمام این امکانات گردشی در اختیار شما خواهد بود تا اوقات خوشی را با دوستان خود تجربه کنید.

سورتمه دربند تهران

سورتمه تهران در منطقه دربند که در بوستان گلابدره قرار گرفته است هیجان فوق العاده را برای شما به ارمغان میاورد؛ با سوارشدن بر سورتمه دربند، علاوه بر تجربه هیجان فوق العاده، فرصت دارید که از مناظر بکر کوه دربند و فضای طبیعی و جذاب گلابدره استفاده نموده و لذت ببرید. سورتمه وسیله ای تک‌نفره است برای حرکت باید از روی ریل رد شود؛ گذر از میان درختان خوشرنگ تجربه بی نظیری را برای شما فراهم خواهد کرد.

سورتمه دربند

آبشار دوقلو

آبشار دوقلو از جمله مکان های دیدنی دربند است. آبشار دوقولو در مسیر کوهنوردی دربند به توچال واقع شده است که با محیطی سرسبز میزبان شما مسافران عزیز میباشد. البته بهتر است فصل بهار و تابستان را برای تماشای این آبشار انتخاب نمایید چراکه در فصل زمستان باتوجه به بارش برف، این آبشار یخ خواهد زد.

امامزاده ابراهیم

یکی از مکان‌های مذهبی و تفریحی در دربند، امامزاده ابراهیم(ع) است که در روستای پس قلعه واقع شده است. این امامزاده یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است که در دوران قاجار احداث شد و امروزه میزبان بسیاری از اهالی دربند میباشد.

آبشار سوتک

در نزدیکی امامزاده ابراهیم (ع) و روستای پس قلعه، آبشار سوتک قرار دارد. ارتفاع آبشار زیاد نیست اما به خاطر قرار داشتن در محله زیبای دربند یکی از مناطق دیدنی این ناحیه محسوب میشود. اگر بخواهید از میدان دربند پیاده به آبشار بروید زمانی حدودا 1 ساعته احتیاج دارید. در نزدیکی این آبشار دو هتل و چند رستوران نیز قرار دارد که امکان اقامت در دربند را فراهم کرده است.

رستوران کوهپایه

دره اوسون

دره اوسون، یکی از زیباترین لوکیشن های سرسبز در کلانشهر تهران، که میتوانید اوقات خوشی را در آن به همراه دوستان و خانواده خود تجربه کنید. این دره، مسیر فرعی کوه پیمایی دربند نیز بشمار میرود؛ دره اوسون میان کوهنوردانی که به دربند مراجعه میکنند بسیار محبوب است. بطور دقیق تر دره اوسون، بالاتر از پس قلعه واقع شده است.

تله سیژ دربند

تله سیژ دربند یکی از تفریحات هیجان انگیز این منطقه بشمار میرود که در تمام رده سنی میتوانید از این امکان تفریحی لذت ببرید. با استفاده از تله سیژ، میتوانید براحتی به ارتفاعات دربند بروید و از آب و هوای خوش و چشم اندازی بی نظیر این منطقه لذت ببرید. تله سیژ دربند، مسیر 600 متری را از میدان دربند تا ارتفاعات کوه دربند ادامه میدهد.

ساعت کاری تله سیژ دربند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 22 شب و روزهای تعطیل و آخر هفته ها از ساعت 6 صبح تا 23 شب میباشد. برای استفاده از تله سیژ دربند میتوانید بلیط رفت و برگشت تهیه کنید و یا مسیر رفت را پیاده رفته و از فضای دربند استفاده کنید، برای برگشت بلیط تله سیژ را تهیه کنید. قیمت بلیط تله سیژ دربند نیز بستگی به روزی که میخواهید به این مکان تفریحی سفر کنید دارد؛ در روزهای تعطیل و آخر هفته ها قطعا نرخ آن متغیر خواهد بود.

تله سیژ دربند | امکانات تفریحی دربند

کوهنوردی دربند

کوهنوردی یکی از تفریحاتی که همیشه، طرفداران خاص خود را داشته است. مسیر کوهنوردی دربند، نیز مورد توجه ورزشکاران و کوهنوردان قرار دارد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که مسیر کوهنوردی دربند در نهایت به کجا میرسد؟ باید بگوییم مسیر کوهنوردی دربند از میدان سربند شروع شده و در نهایت به قله توچال میرسد. در مسیر کوهنوردی دربند شما از روستای پس قلعه، آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا گذر خواهید کرد و در نهایت به قله توچال خواهید رسید.

رستوران های دربند

باتوجه به لوکشن جذابی که دربند تهران دارد، کافه و رستوران های متنوع و دنجی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است؛ رستوران هایی که علاوه بر معماری و موقعیت مکانی دلنشین، در بالاترین کیفیت به مشتریان خود خدمات ارائه میدهند. علاوه بر آن، مغازه های لواشک و آلوچه فروشی که مشتریان ثابت خود را دارد. اگر در فصل پاییز و زمستان به دربند مراجعه کردید، حتما آش داغ دربند تست کنید. برخی از رستوران های دربند عبارتند از:

  • رستوراه کوهپایه
  • رستوران باغ بهشت
  • رستوران پای کوه
  • رستوران باغ ایرانی
  • رستوران آستان
  • سفره خانه آبشار
  • رستوران رست
  • رستوران جوانان
  • رستوران جویبار
رستوران های دربند | کافه های دربند

جای پارک دربند

دربند در موقعیت مکانی واقع شده است که جای پارک اختصاصی ندارد و اگر به دربند با ماشین شخصی سفر کردید، بهتر است ماشین خود را در میدان سربند پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده بروید در غیر این صورت ممکن است با مشکل جا پارک مواجه شوید.

دربند چهارفصل

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که، کدام فصل برای بازدید از دربند بهتر است؟ باید بگوییم، دربند از جمله لوکیشن های جذاب شمال تهران است که چه در روزهای گرم تابستان و چه در روزهای سرد زمستان، برای تفریح و گردش پیشنهاد میشود. مسیر پیاده روی، تله سیژ و امکانات رفاهی و تفریحی که در این لوکیشن جذاب برای بازدیدکنندگان فراهم شده است، میتواند در تمام فصول سال خاطره خوشی را برای شما ثبت کند. البته که دربند را برای عکاسی در بهار و پاییز از دست ندهید.

مکان های دیدنی اطراف دربند

موقعیت مکانی دربند به گونه ای است که به بسیاری از مکان های تاریخی منطقه 1 تهران دسترسی دارد. بعنوان مثال اگر شما از میدان تجریش به سمت دربند رفته باشید، در میدان دربند شاهد کاخ زیبای سعدآباد خواهید بود. در ادامه به دیگر مکان های دیدنی اطراف دربند اشاره کرده ایم:

  • پارک گلابدره
  • بازار سنتی تجریش
  • کاخ سعدآباد
  • آرامستان ظهیرالدوله
  • خانه و موزه های تاریخی

حالا در کنار توضیحاتی که در متن بالا خدمتتان عرض کردیم باید بگوییم که دربند محله ای تفریحی و گردشگری در تهران میباشد که به علت وجود آبشارها و امکانات تفریحی فراوان، بیشتر از نظر گردشگری و توریستی حائز اهمیت است و به همین علت ما هم سعی کردیم تا برخی از مکان های تفریحی آن را به اختصار برایتان توضیح دهیم. توجه داشته باشید که ساعت بازدید دربند در ماه رمضان از نزدیکی های اذان مغرب تا ساعت 1 بامداد میباشد.

دربند بهشتی در دل شلوغی و ترافیک کلانشهر تهران است و با مراجه به دربند میتوانید برای زمان کوتاهی از این شلوغی رها شده و زمان خوشی را سپری کنید.

دسترسی به دربند با مترو چگونه است؟
برای دسترسی به دربند میتوانید در ایستگاه مترو تجریش پیاده شده و با تاکسی به سمت دربند حرکت کنید.
بهترین رستوران های دربند کدامند؟
رستوران کوهپایه و رستوران رست از رستوران های مدرن دربند و رستوران بهشت و سفره خانه آبشار ازجمله رستوران های سنتی دربند بشمار میروند.
ساعت کاری دربند به چه صورت است؟
دربند تهران در روزهای تعطیل از ساعت 9 الی 12 شب و در روزهای معمولی از ساعت 6 الی 12 شب باز میباشد.
نظرات
پرهام

کلا دربندو یکی تو پاییز یکی هم تو شب نباید از دست داد

علیرضا

دربندیکی از خاطره ساز ترین لوکشن های تهرانه

نیما

دربند فقط تو پاییز میچسبه ولاغیر

ارسال نظر