هتل 30 طبقه ولنجک

هتل 30 طبقه ولنجک

ماجرای ساخت هتل 30 طبقه در ولنجک

مقدمه ساخت و ساز این هتل در سال ۱۳۹۶ به خواست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن زمان انجام شد و با درخواست سازمان ملی زمین و مسکن، ساخت و ساز این هتل توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به بخش غیردولتی واگذار شد. تخلفی که در این پروژه صورت گرفته، مجوز ساخت این هتل در تراز بالای هزار و هشتصد متر در تهران و از سوی دیگر قرار داشتن زمین روی پهنه گسل تهران است. بدینسان سازمان بازرسی کشور به موضوع ورود کرد و خواهان رعایت قانون در این مورد شد. در اردیبهشت 1402 مشخص شد؛ در صدور مجوز ساخت این هتل قانون رعایت نشده است.

ماجرا از ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ زمانی که آقای فاطمی‌عقدا، به عنوان دبیر کمیسیون ماده پنج برای اولین‌بار در این جلسه حاظر شد؛ شروع می شود. موضوع جالب اینجاست که کمیسیون ماده پنج تراکمی بیش از درخواست مالک مصوب کرده است. مالک در ابتدا درخواست جواز ۲۰ طبقه را به شهرداری می‌دهد و از طرف منطقه‌یک به دبیرخانه ماده پنج فرستاده می‌شود که با مخالفت آقای علی اشراقی و نماینده وزارت راه‌وشهرسازی مواجه می‌شود. اما در دوره جدید مدیریت‌شهری و با حضور آقای علیرضا زاکانی، دوباره این پرونده ، اما این‌بار با درخواست ۳۰ طبقه یعنی ۱۰ طبقه بیش از خواست مالک در کمیسیون ماده ۵ مطرح می‌شود. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به‌علت تضاد‌‌های زیاد قانونی، با این پرونده مخالفت می‌کند، اما شهرداری مجوز ۳۰ طبقه را صادر و ابلاغ می‌کند.

ساخت هتل سی طبقه ولنجک

هتل ولنجک و گسل تهران

سازمان بازرسی کل‌کشور هم به این پرونده ورود کرده و خطاهایی به صدور مجوز هتل ۳۰ طبقه در ولنجک تهران گرفته است. آقای مهدی چمران، رئیس شورای ‌شهر تهران، گفته که معاونت شهرسازی وظیفه دارد به ایرادات سازمان بازرسی جواب دهد و این پروژه را یکی از پروژه‌های آبرومند کشور میداند، که به‌نظر میرسد این جواب ها را داده است: «گفته شده بود این‌هتل روی گسل‌های فرعی است البته در تمام مناطق تهران این گسل‌ها وجود دارد. باید محاسبات فنی به وزارت راه ‌و شهرسازی و نظام مهندسی ارائه شود و مورد تایید آن‌ها قرار بگیرد. صاحب این‌ هتل تاییدیه‌ای ازسمت اساتید برجسته تحویل داد که هتل روی گسل نیست، اما باید محاسبات فنی انجام شود که اگر گسل وجود دارد، ساختمان در مقابل گسل فرعی مقاوم باشد. وزارت میراث فرهنگی از تمام پروژه‌های هتل‌سازی و این پروژه دفاع می‌کند.» این گفته ها در صورتی است که اسناد و مدارکی که به دست ما رسیده است، نشان می‌دهد که این ساختمان روی گسل قرار دارد. در این موضوع شکی نیست که قرار است این پروژه یکی دیگر از هتل‌های معروف تهران شود، اما نباید یک پروژه آبرومند را بر پایه تخلفات بنا نهاد.

پروژه ساخت هتل ۳۰ طبقه در ولنجک تا ۲۰ خردادماه، از جمله موضوع‌های داغ و موردتوجه رسانه‌ها بود که به آن می‌پرداختند. آقای علیرضا زاکانی در نشست خبری خود در مورد ساخت این‌ هتل تاکید کرد که در تهران بحث ساخت هتلی را داریم که زمین‌ این ‌بنا روی گسل است: «اما مراجع دانشگاهی از دانشگاه امیرکبیر نامه رسمی دادند که نوع سازه تاب‌آوری مورد نیاز را دارد و کاملاً مناسب است و در کمیسیون از آن دفاع کردند. باز هم ما گفتیم که این‌مجوز را به شما می‌دهیم؛ به‌شرطی که مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان قرار گیرد و این نشان می‌دهد که برای ما این مسئله مهم است. مثلاً در ژاپن نوع سازه برای ۸ ریشتر نیز دوام می‌آورد. در واقع در این حوزه سخت‌گیرانه‌ترین روش را اعمال کردیم. مصوبات کمیسیون ماده پنج با ۴ امضاء رسمیت پیدا می‌کنند و اگر مصوبه‌ای را پیدا کردید که ۴ امضاء را نداشته باشد، آن‌موقع می‌توانید بگویید ما خلاف کرده‌ایم.»

سرنوشت ساخت هتل 30 طبقه ولنجک

بعد از کش و قوس‌های فراوان در نهایت، ماه گذشته دیوان عدالت اداری اعلام کرد که مصوبه کمیسیون ماده پنج شهر تهران در رابطه با صدور پروانه ساختمانی هتل ۳۰ طبقه در ولنجک را به جهت عدم رعایت ضوابط و مقررات نقض می‌کند و قرار شد که کمیسیون ماده پنج مجددا طبق مقررات قانونی موضوع را مورد بررسی قرار دهد. در پی نقض این رأی آقای مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در مورد این رأی با تأکید بر اینکه اجازه دهید که قوه قضاییه در مورد جزئیات این پرونده توضیح دهد، گفت: این مصوبه کسری امضاء (اعضا) را داشته است و اعلام کردند که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ارسال نظر