خانه/وبلاگ/نکات ملکی/نکات فسخ معامله ملکی
نکات فسخ معامله ملکی

نکات فسخ معامله ملکی

نکات ملکی
17
0
۱۴۰۳/۴/۹

فسخ قرارداد چیست؟ همه ما این واژه را شنیدهایم اما احتمالا شرایط انجام فسخ را نمیدانیم. در چه صورت فروشنده و خریدار میتوانند معامله ملکی را فسخ کنند؟ با ما همراه باشید تا جواب این پرسش را بیابید.

تعریف فسخ معامله

به لغو و برهم زدن تعهدات طرفین در یک قرارداد ملکی، فسخ قرارداد گفته میشود. فسخ قرارداد می تواند به علل گوناگونی از جمله تخلف فروشنده و خریدار نسبت به تعهداتش و ... صورت بگیرد. شرایط فسخ قرارداد ملکی باید در متن قرارداد به صورت صریح و شفاف ذکر شود.

فسخ در معامله ملکی چگونه صورت می گیرد؟

مرسوم ترین راه فسخ معاملات ملکی، فسخ قرارداد با ارسال اظهارنامه است. یعنی شخصی که حق فسخ معامله را دارد، می تواند به وسیله دفتر خدمات الکترونیک قضایی به طرف مقابل خود اظهارنامه ارسال کند و خواست خود مبنی بر فسخ قرارداد را به شکل رسمی به دیگر طرف معامله برساند.

شرایط فسخ قرارداد ملکی

شرایط فسخ قرارداد ملکی

شرایط فسخ قرارداد ملکی از طرف فروشنده و خریدار چیست؟ شرایط فسخ قرار داد ملکی، از سوی فروشنده و خریدار میتواند متفاوت باشد؛ در ادامه بطور مفصل درمورد شرایط فسخ قرارداد از سوی فروشنده و خریدار پرداخته ایم.

فسخ قرارداد از طرف فروشنده

فروشنده برای فسخ قرارداد این اختیارات را دارد:

  • فسخ قرارداد با توافق خریدار: گاهی اوقات فروشنده و خریدار میتوانند برای فسخ معامله به تفاهم برسند و شروط جدیدی جهت این فسخ تعیین کنند.
  • فسخ قرارداد طبق مقررات مرتبط: ممکن است فروشنده بر اساس قوانین مربوطه مثل مقرراتی که به تعهدات خریدار مربوط میشود و یا تغییر مقررات مالیاتی و ... بخواهد معامله ملکی را فسخ کند.
  • فسخ قرارداد طبق شروط قرارداد: اگر فروشنده در هنگام نوشتن قرارداد شرایط خاصی را برای انجام فسخ تعیین کند و آن شرایط هم اتفاق بیفتد میتواند معامله ملکی را فسخ کند. مثلا فروشنده بگوید اگر خریدار تا فلان تاریخ مشخص مبلغ را پرداخت نکند، او میتواند معامله را فسخ کند و حالا همین اتفاق افتاده است، پس فروشنده میتواند معامله را برهم بزند.
  • فسخ توافقنامه در صورت انجام ندادن تعهدات: این بند هم مانند بند قبلی است، اگر خریدار از تعهداتی که در قرارداد به آنها اشاره شده است، پایبند نباشد میتواند توافق را برهم بزند و معامله ملکی را فسخ نماید.

فسخ قرارداد از طرف خریدار

اختیارات خریدار برای فسخ معامله به شرح زیر است:

  • فسخ توافقنامه با رضایت فروشنده: برخی اوقات ممکن است فروشنده و خریدار معامله برای فسخ قرارداد معامله ملکی به توافق برسند و شرایط جدیدی برای این فسخ تعیین نمایند.
  • فسخ توافقنامه به دلیل انجام ندادن تعهدات: اگر فروشنده نسبت به تهداتی که در قرارداد داشته است تعلل نماید و آنها را انجام ندهد، خریدار میتواند فسخ معامله را انجام دهد.
  • فسخ توافقنامه طبق قوانین مرتبط: خریدار میتواند براساس قوانین مربوطه جهت فسخ قرارداد ملکی در صورت لزوم معامله را برهم بزند. مثلا عدم انجام تعهدات توسط فروشنده و یا تغییر مقررات مالیاتی و...
  • فسخ قرارداد طبق شرایط قرارداد: مانند اختیارات فروشنده، خریدار هم میتواند باتوجه به شرایط قرارداد از حق فسخ معامله استفاده کنند. این شرایط میتوانند زمینه فسخ معامله را ایجاد کنند.
صفر تا صد مراحل فسخ معامله ملکی

مراحل فسخ قرارداد ملک

انجام فسخ معامله دارای چند مرحله است. این مراحل شامل موارد زیر میباشد:

اعلام اراده فسخ

فردی که قصد فسخ قولنامه را دارد، اول باید درخواست خود را به شکل کتبی اعلام نماید. اعلام فسخ معامله ممکن است با ارسال اظهارنامه قضایی به وسیله دفاتر خدمات قضایی به طرف دیگر معامله صورت بگیرد.

استرداد مال یا وجه

اگر طرف مقابل درخواست فسخ را نادیده بگیرد و از استرداد مال یا وجه خودداری نماید، طرف دیگر معامله ملکی می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نماید و دادخواست خود را در مورد تایید فسخ قولنامه باتوجه به حق فسخ یا خیارات قانونی، انجام دهد.

تقاضای صدور حکم

پس از انجام دو مرحله قبلی حالا باید این تقاضا برای فسخ قرارداد ثبت شود. این حکم یعنی تاییدیه برای فسخ قرارداد.

ثبت دادخواست

متقاضی باید حساب کاربری خود را در سامانه ثنای ایجاد نماید و بعد دادخواست خود را به شکل الکترونیکی ارسال نماید تا دادخواست ثبت شود.

ما در این مطلب به صورت مختصر درباره فسخ معامله ملکی با شما مخاطب عزیز صحبت نمودیم. اما شما میتوانید با کارشناسان حقوقی در تماس باشید تا به صورت مفصل با شرایط فسخ معامله ملکی آشنا شوید. در مجموع باید بگوییم که در معامله ملکی هم فروشنده و هم خریدار میتوانند معامله را در شرایط خاص و با اختیاراتی که دارد را فسخ نماید و برهم بزند.

ارسال نظر