اجاره نامه

اجاره نامه

نکات ملکی
221
1
۱۴۰۳/۳/۲

اجاره نامه چیست؟

قرارداد بین مستاجر و صاحب ‌خانه را اجاره نامه میگوییم که به مستاجر این اجازه را می‌دهد که برای مدت‌ زمان مشخصی در آن خانه زندگی کند. اکثر این اجاره نامه‌ها برای 6 تا 12 ماه تنظیم میشود، ولی اینطور نیست که قرارداهای بلندمدت تر وجود نداشته باشد، برخی از مستاجران تا زمان صاحب خانه شدن در یک منزل مستاجر هستند. مرسوم‌ترین نوع اجاره نامه، اجاره نامه‌های مسکونی است اما اجاره نامه‌های خدماتی، تجاری و صنعتی نیز وجود دارد که هر کدام مفاد و بندهای مخصوص به خود را دارند.

انواع اجاره نامه

اجاره نامه دارای 3 نوع مختلف است، اجاره نامه دستی، اجاره نامه رسمی، اجاره نامه بنگاهی، باید خدمت شما دوست عزیز عرض نماییم که اجاره نامه رسمی معتبرترین نوع اجاره نامه است. اجاره نامه دستی همانطور که از اسمش مشخص است بین مالک و مستاجر بسته میشود و دوطرف خودشان بدون مراجعه به بنگاه قراردادی را امضا میکنند و بر سر جزئیات توافق میکنند.

اجاره نامه بنگاهی هم یعنی اجاره نامه‌ای که در بنگاه نوشته میشود و دوطرف، قرارداد خود را ثبت میکنند. ما پیشنهاد میکنیم که اگر در شهرهای بزرگ ساکن هستید حتما اجاره‌نامه رسمی و بنگاهی تهیه نمایید تا جلوی ضرر و زیان و کلاهبرداری از شما گرفته شود.

قوانین تنظیم اجاره نامه مسکونی

قوانین تنظیم اجاره نامه مسکونی

چه مواردی در اجاره نامه باید ذکر شود؟ برای اینکه بتوانید به شکل صحیح و قانونی اجاره نامه را تنظیم نمایید باید به مواردی دقت نمایید. در یک قرارداد اجاره معتبر حتما باید مشخصات مالک و مستاجر به شکل دقیق ثبت شود. مشخصات هویتی دو طرف از نظر حقوقی بسیار اهمیت دارد. در ادامه شما را با مهم‌ترین موارد که باید در اجاره نامه ثبت شود را آورده ایم. اجاره نامه‌ای دارای وجهه قانونی و حقوقی است که تمام موارد ذکر شده را داشته باشد، پس اگر شما هم میخواهید اجاره نامه را تنظیم نمایید نسبت به ذکر این موارد حساس باشید. مهم‌ترین موارد اجاره نامه مسکونی عبارتند از:

  • ذکر موارد فسخ قرارداد و شرایط آن و تکالیف مربوط به مالک و مستاجر
  • تعیین مبلغ حق شارژ
  • تعیین تکلیف درباره مسائل مربوط به خسارت مالی
  • ضمانت تخلیه عین مستاجره
  • مشخص نمودن مدت زمان اجاره توسط مستاجر
  • نحوه پرداخت اجاره توسط مستاجر
  • داشتن کد رهگیری
  • مشخص نمودن مهلت برای پرداخت اجاره

چگونگی حق فسخ قرارداد اجاره

در اجاره نامه مواردی وجود دارد که در صورت بروز این موارد امکان فسخ قرارداد توسط مالک یا مستاجر وجود خواهد داشت؛ این موارد شامل گزینه های زیر میباشد:

  • مستأجر مال مورد اجاره را بدون اطلاع مالک به شخص دیگری منتقل نماید. در این صورت مالک میتواند قرارداد را فسخ نماید.
  • اگر به علت وجود مشکلاتی که مستاجر از آن بی خبر بوده است امکان استفاده از ملک برای مستاجر وجود نداشته باشد، مستاجر میتواند قرارداد را فسخ نماید.
  • اگر ملک برای هدف مسکونی اجاره داده شده باشد، اما مستأجر از آن استفاده تجاری و ... نماید مالک حق دارد قرارداد را فسخ نماید.
  • اگر در شرایط قرارداد مستاجر باید قوانینی را رعایت میکرده، اما بعد از استفاده از ملک این قوانین را زیر پا بگذارد، مالک میتواند قرارداد را فسخ نماید.

در حقیقت قرارداد اجاره ملک، برگه اجاره نامه‌ای است که مالک و مستأجر برای اجاره ملک آن را تکمیل می‌کنند و اطلاعات گوناگون را در آن ثبت میکنند. ما چندین نوع اجاره داریم و یکی از آنها اجاره ملک است که شاید پرکاربردترین اجاره نامه هم مربوط به همین اجاره آپارتمان باشد.

همانطور که در متن بالا هم خدمت شما دوست عزیز عرض نمویم حتما هنگام نوشتن و امضای اجاره نامه دقت کامل را درباره بندهای اجاره نامه داشته باشید و هر گونه سوال و پرسش خود را از مشاوران حقوقی و املاک جویا شوید. مشاورین املاک نوبل میتوانند در زمینه اجاره نامه و تبدیل رهن به اجاره آنلاین به خوبی شمارا راهنمایی کنند.

نظرات
کیان

طبق تجربه میگم که تنظیم اجاره نامه رو همیشه به کارشناسان معتبر بسپارید تا به مشکل نخورید

ارسال نظر