خانه/وبلاگ/نکات ملکی/معاملات معارض
معاملات معارض

معاملات معارض

نکات ملکی
82
1
۱۴۰۳/۵/۱

معاملات معارض

از مشکلاتی که در حوزه خرید و فروش در کشور ما بسیار شایع است خرید اموالی است که به چند نفر فروخته شده اند، همین موضوع باعث شده تا بیشترین پرونده‌های مورد بازرسی در دفاتر قضایی مرتبط به اینگونه از اختلافات باشند.

معامله معارض چیست؟

معاملات معارض به چگونه معاملاتی گفته میشود؟ در این‌نوع از معاملات، صاحب اموال منقول و غیر منقول، اموال خود را به یک فرد فروخته و پس از آن اقدام به فروش همان اموال به فرد دیگر یا نفرات بعدی می‌کند. پس، معاملات بعدی مصداق فروش مال دیگران را دارد و معامله معارض محسوب می‌شود.

حکم معامله معارض چیست؟

حکم معاملات معارض

سوالی که معمولا در مورد معاملات معارض در ذهن ها شکل میگیرد این است که کدام یک از این معاملات از نظر قانونی صحیح است و کدام یک از آن‌ها باطل می شود؟ جواب این سوال، بستگی به نوع سندی دارد که در سرانجام هر یک از معامله‌ها تنظیم شده است. منظور از نوع سند، رسمی یا عادی بودن آن است که از نظر اعتبار و پشتوانه با یکدیگر تفاوت دارند.

تعارض دو سند رسمی

اگر هر دو معامله با سند رسمی تنظیم شده باشد، که احتمال همچین اتفاقی بسیار کم است و تعارض دو سند رسمی زمانی اتفاق می افتد که یکی از آن‌ها جعل شده باشد و این موضوع در دادگاه هم به اثبات رسیده باشد.

تعارض سند عادی و سند رسمی

اگر معامله اول به صورت سند عادی و معامله دوم به صورت سند رسمی انجام شود. اگر سند عادی که ابتدا تنظیم شده است، اعتبار داشته باشد سند دوم که سند رسمی است باطل می شود.

تعارض سند رسمی با سند عادی

اگر سند اول، سند رسمی است و سند دوم عادی تنظیم شده است. در این وضعیت سند رسمی که قبل از سند عادی تنظیم شده است اعتبار دارد.

تعارض دو سند عادی

اگر برای هر دو معامله سند عادی تنظیم شود، هر دو سند به خاطر اینکه از یک نوع هستند، سندی که در زمان زودتری تنظیم شده باشد معتبر است.

شکایت از جرم معارض

چگونه از جرم معاملات معارض شکایت کنیم؟ برای شکایت از جرم معاملات معارض شما باید با کمک وکیل شکایتی تنظیم کنید که بتواند تعارض معامله‌ها و سوء نیت فردی که این جرم را مرتکب شده است اثبات کند، یعنی ثابت کند فردی که مرتکب این جرم شده است از روی قصد این کار را انجام داده است. سپس بعد از تنظیم این شکایت باید آن را در دادسرای محل وقوع جرم یعنی مکانی که معامله دوم انجام شده است، ثبت کنید. دادسرای کیفری بعد از بررسی شکایت شما در هنگامی که وقوع جرم را تایید کنید قرار جلب به دادرسی صادر کرده و آن را به دادگاه برای رسیدگی و صدور حکم ارجاع می دهد. مجازات این جرم سه تا ده سال حبس است.

ابطال سند معارض به چه صورت است؟

ابطال سند معارض چگونه است؟

اگر بی اعتبار بودن یکی از معامله‌ها و سند مرتبط به آن توسط دادگاه به اثبات برسد، اداره ثبت اسناد و املاک سند معارض یعنی سندی که دیگر فاقد اعتبار است را باطل می کند. به صورت کلی ادارات ثبت اسناد موظف هستند در صورتی که از وجود اسناد معارض مطلع هستند، موضوع را به دارندگان این اسناد اطلاع دهند. صاحب سند معارض یعنی سندی که دیرتر تنظیم شده است، طی ۲ ماه از تاریخ اعلام شده اداره ثبت در دادگاه حقوقی محل وقوع ملک طرح دعوا کند و رسید آن را به اداره ثبت تحویل دهد، در غیر این صورت فرد دارنده سند اول با توجه به عدم طرح دعوا از طرف دارنده سند دوم، می تواند درخواست ابطال آن سند را بدهد.

تنظیم درخواست ابطال سند معارض

چگونه دادخواست ابطال سند مالکیت معارض تنظیم کنیم؟ دادخواست ابطال سند مالکیت معارض در واقع خواسته‌ای حقوقی است، که برای باطل شدن سند معارض یعنی اسنادی است که بعد از معامله قانونی اول انجام شده است. در این دادخواست باید به کمک وکیل وقوع معامله معارض را ثابت کنید و بر اساس قوانین ثبتی باطل شدن سند معارض را تقاضا نمایید.

جرم معاملات معارض یکی از جرم‌هایی است که امروزه در کشور ما افزایش یافته و بیشترین تشکیل پرونده را در دادگاه‌ها به خود اختصاص داده است، این گونه از کلاهبرداری‌ها سرمایه اشخاص زیادی را نابود کرده است و حتی سبب ورشکستگی آنها شده است، با این گونه از کلاهبرداری افراد با فروش ملک به چند نفر سرمایه افراد را نابود میکنند و ضرر بسیاری را به فرد وارد میکنند، امیدواریم مطلبی که خواندید برایتان مفید بوده باشد.

نظرات
نیما

مراحل ابطال معامله معارض خیلی سخته

ارسال نظر