معرفی ولنجک

معرفی ولنجک

ولنجک با امکانات ویژه ای که دارد، یکی از مناطق لوکس و دلنشین تهران به شمار می آید. این منطقه دارای مناظر طبیعی خیره کننده است که همراه با آب و هوای ملایم، احساس آرامش و روحیه پویا را به ساکنان ارائه می دهد. جمعیت ولنجک بر اساس آخرین سر شماری حدود 22.742 نفر است. این منطقه دارای امکانات گردشگری و تفریح متنوعی بوده و با موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، جذب مسافران و گردشگران زیادی می شود.

منطقه ولنجک با وجود ارتفاعات توچال، بزرگراه چمران و رودخانه ولنجک، به عنوان یک مقصد مسکونی ایده آل شناخته می شود. امکان یافتن خانه و آپارتمان های با کیفیت در این منطقه، سبب شده تا ولنجک به یک انتخاب محبوب برای زندگی شهروندان تبدیل شود.

تاریخچه ولنجک

محله ولنجک، یکی از مناطق شمالی تهران می باشد. این نام از دوره ای پیش از اسلام قدمت دارد. در معنی ولنجک گفته شده است که، نام ولنجک از ترکیب واژه های "ولنگ" و "ک" به معنای جایی رها شده تشکیل شده است، دلیل این نامگذاری این می بود که، این محله از جانب شمالی به عنوان بن بست در نظر گرفته میشد و ساکنانی در آن زندگی نمی کرد.

ولنجک در گذشته جزء محله اوین بوده و به عنوان یک ناحیه کشاورزی و روستایی در منطقه اوین شناخته می شود. تاسیس روستای ولنجک حدود پانصد سال پیش با فرمان شاه عباس صفوی و در نزدیکی چشمه ای در این ناحیه انجام شد.

علت توجه شاه عباس به ولنجک ارتباط آن با مسیر مازندران بود که مسافران از غرب تهران و شهر قزوین برای سفر به مازندران از این مسیر عبور می کردند. از این رو جایگاه ولنجک در نزدیک مسجد جامع ولنجک در شمالی ترین نقطه خیابان اعجازی یا آصف قرار داشت.

تاریخچه محله ولنجک

ولنجک در دوره قاجاریه

در دوران سلطنت قاجاری، ولنجک به عنوان یکی از شکارگاه ها و مکان های تفرجگاه برای اعیان و شاهان در این دوره شناخته می شود. این محله از نظر آب و هوا و نزدیکی به رودخانه درکه، محیطی بسیار ملایم داشت و جمعیت اندکی داشت ساکنین آن سیدها بودند که از سمت مازندران به این محل آمده بودند.

در آن دوران، ولنجک هنوز به عنوان بخش جداگانه ای از تهران در نظر گرفته نشده بود و مانند مناطق دیگری از شمیرانات از جمله تجریش، فرمانیه، قیطریه، به عنوان یکی از محلات محسوب می شود.

ولنجک با مناظر طبیعی خیره کننده ای که داشت، مکانی بسیار مناسب برای تفرج و استراحت بود. این منطقه یک پناهگاه طبیعی برای اشراف و مردمان دوره قاجار به حساب می آمد.

شروع شهر نشینی ولنجک

در دوران محمدرضا شاه، شهر نشینی در منطقه ولنجک آغاز شد. تهران که به سرعت در حال رشد و گسترش بود، از هر جهت به وسعتش بیشتر می شد. شمیرانات همچنین به عنوان بخشی از طرح های توسعه شهری تهران در نظر گرفته شده و فرآیند توسعه مناطق شمیرانات آغاز شد.

ولنجک نیز در این دوره نقش بسیاری مهمی در توسعه شهر سازی داشت. اراضی ولنجک به بخش های کوچکتر تقسیم شده و برای احداث ساختمان ها و زیر ساخت های شهری مورد استفاده قرار گرفت. در دهه های 50 و 60، تعداد زیادی مهاجر به ولنجک جذب شدند و این منطقه به تدریج از محله اوین جدا و به یک محله مستقل تبدیل شد.

ایان جداسازی به گونه ای بود که الان دیگر کسی تصورش را نمی کند که ولنجک روستایی در اوین است. ولنجک به تدریج به یک محله لوکس وبا امکانات مدرن تبدیل شد. درحالی که محله اوین همچنان با بافت سنتی و تاریخی خود حفظ می شود.

موقعیت مکانی ولنجک

ولنجک تهران کجاست؟ ولنجک یکی از مناطق شمالی تهران و شمیران با موقعیتی جذاب در کوهپایه های قله توچال واقع شده است. ولنجک در منطقه 1 تهران قرار دارد و از سمت شمال به ارتفاعات توچال، از جنوب به بزگراه پارک وی، از شرق به زعفرانیه و از غرب به محله درکه محدود می شود. در این منطقه مکان های مهمی نیز قرار دارند که به آنها می توان اشاره کرد؛ از جمله سالن اجلاس و دانشگاه شهید بهشتی، از مراکز مهمی می باشد که در این منطقه شکل گرفته اند. در ادامه برای راحتی شما عزیزان نقشه ولنجک را آورده ایم:

خیابان های مهم ولنجک

در این بخش به معرفی برخی از خیابان های اصلی ولنجک پرداخته ایم که با شناسایی این خیابان ها میتوان بهترین منطقه ولنجک را نیز مشخص نمود. ازجمله اصلی ترین خیابان های ولنجک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیابان یمن
  • خیابان عدالت
  • خیابان ساسان
  • خیابان امیرآبادی
  • بلوار دانشجو
  • خیابان سیزدهم

همچنین خیابان 15 یکی دیگر از اصلی ترین خیابان های ولنجک بشمار میرود که این روزها آنرا با نام خیابان شاملو میشناسند. خیابان شاملو در تقاطع خیابان ساسان واقع شده است؛ از دیگر خیابان های مهم این منطقه میتوان به خیابان 19 اشاره کرد که در این لوکیشن میتوانید شاهد معماری مدرن و لوکس در برج آوانگارد باشید. علاوه بر آن، خیابان ساسان را میتوان بهترین خیابان ولنجک دانست که بسیاری از برج های معروف ولنجک نیز در این خیابان واقع شده‌اند.

ولنجک در نزدیکی محله های محمودیه، اوین و زعفرانیه واقع شده است که از معروف ترین محله های منطقه 1 می باشند علاوه بر آن این محله نزدیک به خیابان های یمن، خیابان عدالت، خیابان ساسان، خیابان امیر آبادی، بلوار دانشجو، خیابان سیزدهم قرار گرفته است.

دسترسی به محله ولنجک

مسیر دسترسی به ولنجک از بزرگراه چمران بهترین مسیر ممکن می باشد. از بزرگراه چمران خارج شده و به میدان شهریاری، خیابان فضل الله، ولنجک بلوار دانشجو می رسید و وارد ولنجک می شوید. همچین رفت و آمد به ولنجک با مترو نیز امکان پذیر میباشد.

این محله در نزدیکی ایستگاه مترو تجریش می باشد و همچنین اتوبوس ها و تاکسی ها برای رفتن به مقاصد مختلف در دسترس می باشد. ولنجک از سمت شرق به محله زعفرانیه و رودخانه ولنجک متصل می شود و فاصله تجریش تا ولنجک به اندازه گذر کردن از محله زعفرانیه میباشد. از سمت غرب می توانید درکه را مشاهده کنید و از سمت شمال دسترسی به ارتفاعات توچال را دارید.

در ادامه برای راحتی شما عزیزان و کسب اطلاعات کافی درمورد موقعیت مکانی ولنجک، نقشه ولنجک تهران را آورده‌ایم:

دسترسی به ولنجک

حمل و نقل عمومی در ولنجک

محله ولنجک در نزدیکی به چمران می باشد یکی از خطوط BRT نزدیک به این محله خطوط بی آر تی در بزرگراه چمران می باشد. علاوه بر آن ولنجک خط اتوبوس فعال نیز دارد. ولنجک مترو مختص به خود ندارد و برای دسترسی به ولنجک، از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن، یعنی ایستگاه مترو تجریش استفاده میکنند. ایستگاه مترو تجریش در نزدیکی این محله قرار دارد که باید کمی پیاده روی از خیابان ولیعصر به این ایستگاه مترو را داشته باشید.

تجریش نزدیک ترین ایستگاه مترو به ولنجک

مناظر زیبا در ولنجک تهران

این محله یکی از محله های جذاب در منطقه 1 تهران می باشد که پر از مکان های دیدنی و جذاب می باشد در زیر به برخی از آنان خواهیم پرداخت:

درکه

تفرجگاه درکه یکی از مقاصد دیدنی و تفریحی منطقه ولنجک است. این منطفه از محله ولنجک با خودرو شخصی به راحتی در دسترس است علاوه بر آن می توانید از ماشین های گذری در خیابان نیز استفاده کنید. این منطقه مکانی مناسب برای پیاده روی و همچنین کوهنوردی می باشد. تعداد بسیار زیادی رستوران در این مکان شکل گرفته است که باعث می شود روزانه تعداد زیادی از افراد برای گردش به این مکان مراجعه کنند.

بام تهران ولنجک

در ولنجک بام بسیار زیبا به همراه چشم انداز بی نظیری واقع شده است پاتوق بسیاری از جوون ها میباشد. این مکان در ولنجک، نزدیک به خیابان اصلی ولنجک می‌باشد و دارای نمای بسیار دیدنی از تهران است. از آن جا شما می توانید به راحتی کل منظره تهران را مشاهده کنید. شبهای دیدنی بام تهران زبان زد عام خاص افراد است.

بام تهران ولنجک

تله کابین توچال

این تله کابین از منطقه ولنجک به بام تهران می رسد و می تواند تجربه ای خاص از تهران و همچنین محله ولنجک را برای بازدیدکنندگان ارائه دهد؛ علاوه‌بر آن میتوانید نمایی از ونجک تهران را در این مکان جذاب مشاهده کنید. علاوه بر این در نزدیکی تله کابین توچال مسیرهای کوهنوردی جذابی برای کوهنوردی وجود دارد.

مدارس ولنجک

مدرسه های ولنجک را میتوان یکی دیگر از امکانات رفاهی در این منطقه دانست؛ البته همانطور که گفته شد، دانشگاه شهید بهشتی که یکی از برترین دانشگاه های دولتی تهران است، در محله ولنجک واقع شده است. ازجمله مدرسه های ولنجک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرسه خاتم
  • مدرسه تدبیر
  • مدرسه شهید صدوقی
  • مدرسه خرد
  • مدرسه روشنگر

بوستان های ولنجک

ولنجک در موقعیت مکانی قرار گرفته است که علاوه بر آب و هوای مناسب، محله ای سرسبز نیز بشمار میرود؛ دربالا مکان های پربازدید و محبوب ولنجک را معرفی کردیم در ادامه با بوستان های خوشرنگ ولنجک آشنا خواهیم شد، این بوستان های دیدنی از دیگر مکان های دینی محله ولنجک می باشد:

  • بوستان نور
  • بوستان توحید
  • بوستان اقاقیا
  • بوستان گلریزان
  • بوستان یاسمن
  • بوستان توسکا
بوستان یاسمن ولنجک

معرفی مراکز خرید ولنجک تهران

در خیابان ولنجک تعدادی مرکز خرید نیز وجود دارد که در زیر معروف ترین آن ها را توصیف خواهیم کرد:

  • مرکز خرید ولنجک
  • مرکز خرید گالریا
  • مرکز خرید توچال
  • مرکز اداری و تجاری خلیج فارس
  • مرکز خرید بلوط

مرکز خرید ولنجک

این مرکز خرید در ولنجک یک مرکز خرید 2 طبقه می باشد که لوکیشن فوق العاده آن باعث محبوبیتش شده این مرکز خرید در دامنه کوه های شمالی تهران در نزدیکی بام تهران و تله کابین توچال قرار گرفته است. در این مرکز خرید برندهای معروفی مانند زارا وجود دارد.

آدرس مرکز خرید ولنجک: تهرانف ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان گلستان دوم، مرکز خرید ولنجک

شماره تماس این مرکز خرید:02122408676

مرکز خرید گالریا

این مرکز خرید در 2 ساختمان شمالی و جنوبی سال 1395 تاسیس شده است. ساختمان جنوبی که ساختمان تجاری می باشد در 8 طبقه شکل گرفته و 8 طبقه زیرین آن پارکینگ است.

آدرس مرکز خرید ولنجک گالریا: تهران، خیابان سیزدهم ولنجک، پلاک 5، مرکز خرید گالریا

شماره تماس مرکز خرید: 02179886000 و 02122175040 می باشد.

مرکز خرید گالریا ولنجک

مرکز خرید توچال

این مرکز خرید در سال 1382 در 7 طبقه تجاری شروع به ساخت و ساز کرد و در نهایت در سال 1385 تاسیس شد.

آدرس مرکز خرید توچال: تهران، خیابان چهاردهم بین امیرآبادی و دکتر فرهنگ، مرکز خرید توچال

شماره تماس مرکز خرید: 02122418001

مراکز ورزشی ولنجک

ولنجک محله با امکانات شهری بسیاری باکیفیتی است که علاوه بر مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، دو مجموعه ورزشی دیگر را در اختیار ساکنین خود قرار داده است. ازجمله مجموعه ورزشی ولنجک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجموعه فرهنگی ورزشی سبز
  • خانه کشتی منصور برزگر

بیمارستان طالقانی

بیمارستان طالقانی ازجمله مراکز درمانی ولنجک بشمار میرود البته بیمارستان طالقانی ولنجک به یکی از مهم ترین بیمارستان های تهران نیز تبدیل شده است؛ چراکه امکانات درمانی، کادر درمان، تجهیزات و رسیدگی به بیمار را در بالاترین کیفیت انجام میدهند و تمام خدمات درمانی را نیز در این بیمارستان پوشش میدهند.

سکونت در ولنجک تهران

شرایط زندگی در ولنجک بسیار مناسب است. این منطقه در خوش آب و هواترین منطقه تهران قرار دارد و دسترسی بسیار خوبی به قسمت های مختلف تهران نیز دارد. با امکانات عالی برای زندگی مختلف افراد خدمت می کند.

واحدهای مسکونی ولنجک دارای تراکم مناسبی برای زندگی هستند با وجود فضاهای سبز و مراکز غیر مسکونی، زندگی در این منطقه بسیار دلپذیر است. ولنجک دارای امکانات تفریحی بسیار زیادی است. بام تهران و تله کابین توچال و جاذبه های دیدنی این منطقه می باشند. از طرفی دیگر،ولنجک فاصله کوتاهی تا منطقه تجریش دارد که دارای بازارها و مکان های تفریحی دیگری می باشد.

با این وجود معضلاتی نیز به همراه دارد. ترافیک شدید در برخی از محورهای مهم ترافیکی مثل چمران و خیابان ولیعصر مشکلی است که باید به آن توجه داشت. همچنین، مشکلات مرتبط با پارکینگ و حمل و نقل عمومی بهبود بیشتری نیاز دارد. به طور کلی، ولنجک یک محله با امکانات و جاذبه های زیادی برای زندگی و تفریح است که برخی مشکلات نیز دارد.

نمای داخلی ساختمان های ولنجک

قیمت خانه در ولنجک

قیمت خانه در ولنجک تهران به عنوان یکی از محلات لوکس تهران، در رده بالایی از بازار مسکن واقع شده است. این قیمت بالا در ولنجک به علت قیمت بالای زمین در منطقه و همچنین تقاضای بسیار زیاد برای خرید و یا اجاره ملک در ولنجک می باشد.

ساخت و سازهای لوکس و مدرن در ولنجک به همراه بافت منطقه، باعث شده تا برخی از مشتریان به دنبال خانه های ویلایی با امکانات و طراحی ویژه در این منطقه باشند. با تمام شرایط بازار مسکن ولنجک به عنوان یکی از گران‌ترین بازارهای مسکن تهران شناخته می‌شود. مشاورین املاک نوبل، ازجمله معتبر ترین مشاورین املاک فعال در منطقه 1 تهران هستند که میتوانند برای خرید آپارتمان در ولنجک شما را راهنمایی کنند.

ولنجک، نمادی از زندگی لوکس و امکانات شهری است. این محله با ترکیبی از طبیعت زیبا و فرصت های شهری منحصر به فرد خود انتخابی عالی برای زندگی و سرمایه گذاری در تهران است. از فضاهای سبز آرامش بخش گرفته تا دسترسی آسان به مراکز تجاری و تفریحی، ولنجک به شما یک زندگی ارام و با کیفیت را ارائه می دهد. این منطقه بیش از محلی برای سکونت، یک تجربه زندگی است.

ولنجک منطقه چنده تهران است؟
ولنجک واقع شده در قسمت شمالی و منطقه 1 تهران واقع شده است که آب و هوای بی نظیری را در این محله تجربه خواهید کرد.
مسیر ولنجک به چه صورت است؟
برای دسترسی به ولنجک تهران علاوه بر دسترسی با وسیله شخصی، با استفاده از ایستگاه مترو تجریش، خط 1 مترو میتوانید دسترسی داشته باشید.
مهم ترین خیابان های ولنجک کدام است؟
خیابان های ساسان، سیزدهم، یمن، عدالت، دانشجو و امیرآبادی از اصلی ترین خیابان های ولنجک بشمار میروند.
نظرات
امیر ح

خیلی مطلب جامعی بود. فقط خیابان ۱۵ رو الان به خیابان شاملو میشناسن

پرویز

اینحا متراژ پایین برای سرمایه گذاری چی داره؟

خداوردی

جز مناطق بیست تهرانه نه اصلا صده اینجا زندگی ی جور دیگه جریان داره ما خونمون فردوسی خیلی شلوغه اونجا و ارزومه که توی این محله زندگی کنم هر از چند گاهی ام همین جوری میام خونه هاشو نگاه میکنم میرم سمت درکه اوین و ی فری میخورم میام و میدونم که ی روزی اینجا خونه میخرم این کامنت من هم بمونه به یادگار میام براتون مینویسم که خریدمش

نیما

آب و هوای ولنجک واقعا خیلی خوبه

ولنجک

جدای از تمامی محله های منطقه 1 ولنجک رو فقط باید بخاطر آب و هواش بری

ساره

الهیه مترو نزدیکش کدومه؟

باران

متن بسیار خوبی بود ممنون بابت معرفی کامل این منطقههه اعیونییییییییی

علی

محله ولنجک آب و هوای خیلی خوبی داره

ترانه

خدایی مترو تجریش خیلی کاربرد داره به همه محله های منطقه 1 دسترسی و راحت کرده

ارسال نظر