خانه/وبلاگ/نکات ملکی/روش های استعلام سند ملک
روش های استعلام سند ملک

روش های استعلام سند ملک

نکات ملکی
59
0
۱۴۰۳/۵/۲۷

روش های استعلام سند ملک

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری خرید ملک است؛ این سرمایه‌گذاری می‌تواند گاهی با خطرات زیادی همراه باشد، چراکه افراد زیادی اقدام به کلاهبرداری در هنگام خریدوفروش ملک می‌کنند. یکی از کلاهبرداری‌هایی که در این زمینه رایج است، فروش مال غیر است. به همین دلیل سند ملک از جمله مواردی است که قبل از خریدوفروش باید بسیار به آن توجه کرد و از طریق استعلام آن میتوان مطمئن شد، سند ملک دارای اعتبار قانونی است و مالک آن نیز مشخص می‌شود. از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از خریدوفروش یک ملک انجام داد، استعلام سند ملک است.

روش های استعلام سند ملک

روش‌های استعلام سند ملک

استعلام سند ملک به معنای درخواست اطلاعات مربوط به سند رسمی آن است. برای استعلام سند ملک به دو صورت حضوری و غیرحضوری می‌توانید استعلام را انجام دهید. در استعلام حضوری باید به دفاتر مربوطه، مراجعه کرد و می‌توان به‌راحتی از آخرین وضعیت سند ملک آگاه شد. از طریق کدملی و بارکد، هم می‌توانید به صورت غیرحضوری استعلام سند ملک خود را انجام دهید.

مراحل استعلام سند ملک با کدملی

ابتدا باید وارد سایت سازمان ثبت و احوال و اسناد کشور به نشانی ssaa.ir شوید. در صفحه اصلی سایت، " املاک" را از میان گزینه‌ها در کادر اول صفحه انتخاب کنید. در منو سمت راست که باز می‌شود، اول‌ بر روی " استعلامات ثبتی" و پس از آن بر روی "تصدیق اصالت سند مالکیت" کلیک کنید.

اکنون در سامانه ثبت من اطلاعاتی مانند: واحد ثبتی، شماره دفتر املاک، استان، کدملی/شناسه ملی و... را وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات بر روی گزینه "بررسی" کلیک کرده، تا از آخرین وضعیت سند ملکی خود اطلاع یابید.

استعلام سند تک‌ برگ با کد ملی

از استعلامات رایج در زمینه مسکن، استعلام سند تک‌برگ ملک است. برای انجام این کار باید به دفترخانه مراجعه و استعلامات لازم را بگیرید. برای استعلام غیرحضوری نیز می‌توانید به سایت سازمان ثبت و املاک کشور مراجعه کنید.

استعلام سند ملک با استفاده از کد ملی

مراحل استعلام سند ملک با بارکد یا شناسه یکتا

برای استعلام سند ملک با بارکد، که تنها زمانی قابل‌اجرا می‌باشد که درخواست صدور سند مالکیت برای ملک خود داده باشید و اگر قصد دارید که از آخرین وضعیت صدور سند ملکی خود اطلاع یابید، می‌توانید با کمک شناسه یکتا یا همان بارکد سند، استعلام سند ملک خود را بگیرید و از آخرین وضعیت آن مطلع شوید.

به سایت اداره ثبت‌اسناد و املاک کشور به نشانه اینترنتی ssaa.ir وارد شوید. در منو سربرگ گزینه "خدمات الکترونیک" را انتخاب کرده و از ستون "استعلامات ثبتی" گزینه " پیگیری وضعیت استعلام الکترونیک ملک" را انتخاب کنید. پس از ورود به سامانه ثبت من، در صفحه استعلام گیری، شناسه یکتا را وارد کنید. پس از وارد کردن شناسه یکتا، گزینه "بررسی" را انتخاب کرده و از آخرین وضعیت سند ملک خود اطلاع یابید.

یک نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که، شناسه یکتای استعلام همان کد رهگیری است که در زمان ثبت و صدور، به صاحبان املاک داده می‌شود. شناسه یکتا یک کد ۱۸ رقمی است و به‌ صورت اختصاصی برای هر متقاضی صادر می‌شود.

مراحل ثبت‌نام در سامانه برای تصدیق اصالت سند

برای ساخت حساب کاربری، مشخصات شناسنامه و شماره همراه به نام فرد متقاضی نیاز است. ابتدا وارد سامانهwww.my.ssaa.ir شوید. پس از ثبت‌نام، رمز یک‌بارمصرف و کد ملی را وارد کرده و وارد پنل کاربری خود می‌شوید. حال برای اطلاع از آخرین وضعیت سند خود، در قسمت پیشخوان گزینه اسناد رسمی را انتخاب کنید و بعد از آن بر روی گزینه "پیگیری" کلیک کرده و شناسه یکتای استعلام که کدی ۱۸ رقمی است را وارد نمایید.

برای مطمئن شدن از اصالت سند، در بخش پیشخوان خدمات من، "گزینه املاک و کاداستر" را انتخاب کرده و روی گزینه "تصدیق اصالت سند" کلیک کنید. در صفحهٔ جدید باید استان، واحد ثبتی، نوع سند، کدملی و شماره دفتر املاک را وارد کرده و بر روی گزینه "بررسی" کلیک کنید.

داشتن آگاهی و اطلاعات کافی برای سرمایه گذاری ملکی یا حتی خرید و فروش ملک برای فعالان بازار سرمایه ملکی می تواند خطرات معامله را تا حد زیادی پایین آورد. یکی از راه های پایین آوردن خطر زیان، استعلام اصالت سند است. برای استعلام می‌توان به دو روش حضوری و غیرحضوری اقدام کرد و با آگاهی برای معامله اقدام کرد.

ارسال نظر