نسق چیست؟

نسق چیست؟

نکات ملکی
341
0
۱۴۰۳/۲/۲۹

نسق چیست؟

واژه نسق یعنی، تشریح فنی و جغرافیایی یک زمین و ملک و نسق در اصطلاح عبارت است از اینکه شخصی بر روی زمینی که مالک آن نیست، کشاورزی انجام دهد و مبلغی را به صاحب زمین بدهد؛ به این زمین تحت تصرف فرد، نسق زراعی میگوییم. در این مطلب میخواهیم شما دوست عزیز را با نسق و کاربرد و تفاوت آن با سند بیشتر اشنا نماییم.

صاحب نسق

صاحب نسق کیست؟ صاحب نسق میتواند یک شخص، یک ارگان و یا یک سازمان باشد که متصدی آبادانی آن زمین است. نسق مانند سند دارای یک فرم و شکل مخصوص به خود است که اطلاعات مربوط به زمین و صاحب نسق در آن درج میشود.

نسق معتبر

چه نسقی معتبر است؟ نسقی قابل اعتماد و معتبر است، که توسط مراجع مربوطه، تایید شده باشد و استاندارهای لازم را جهت ارائه و استفاده نمودن داشته باشد. شما زمانی میتوانید در مراجع حقوقی از آنها استفاده نمایید که نسق شما معتبر و به شکلی صحیح تنظیم شده باشد.

شرایط نسق معتبر زراعی

در ادامه به بررسی نسق معتبر زراعی پرداخته ایم:

  • باید استعلام زمین از سازمان های مربوطه گرفته شود تا نسق معتبر باشد.
  • اینکه نسق به نام شخص باشد.
  • خود شخص کارهای زراعت زمین را انجام داده باشد.

نحوه تبدیل نسق به سند

چون کار کشاورزی و زراعت باعث آبادانی میشود، کشاورز این حق را دارد که برای انجام این کار سند دریافت نماید. این سند که همان نسق است فقط مالکیت محصول را به کشاورز میدهد و فرد مالکیت زمین را دارا نمیشود. برای تبدیل نسق به سند این مدارک را باید ارائه دهید:

  • اصل قرارداد نسق به همراه برگه کپی آن
  • آدرس دقیق ملک به همراه کد پستی 10 رقمی
  • انحصار وراثت اگر نسق دار فوت کرده است
  • ارائه مدارک هویتی مالک جدید در صورت خرید ملک توسط فرد دیگری
  • تکمیل نمودن فرم درخواست سند تک برگ
  • ارائه سند مالکیت زمین در صورت وجود

از آنجایی که نسق به منزله یک سند میباشد، پس در آن متراژ زمین، موقعیت جغرافیایی آن، مسائل مربوط به وضعیت آب و برق زمین و هر ساخت و سازی که در آن شده باشد را در نسق ذکر میکنند.

تفاوت نسق با سند

تفاوت سند با نسق

تفاوت سند با نسق چیست؟ به نظر شما بین نسق و سند چه تفاوت هایی است؟ در ادامه جواب این پرسش را خدمتتان ارائه میدهیم.

سند

سند یک مدرک معتبر حقوقی است که به شکل کتبی و الکتریکی وجود دارد و توسط اداره ثبت اسناد تایید میشود و نشان دهنده مالکیت فرد بر ملک، زمین و ... است. خود سند انواع گوناگونی دارد که به رسمی و غیر رسمی تقسیم میشوند و یکی از معتبرترین اسناد، سند شش دانگ میباشد.

نسق

یعنی یک الگو یا قالب که برای تنظیم و طراحی اسناد کاربرد دارد. در حقیقت، نسق یک قالب است که به افراد یا سازمان‌ها کمک می‌کند تا اسناد خود را به یک شکل معین تنظیم نمایند. معمولاً نسق شامل تنظیمات ساختاری مختلفی است. در مجموع باید بگوییم که سند نتیجه‌ی استفاده کردن از یک نسق است و نسق کمک کننده به تشکیل سند میباشد.

تفاوت ملک نسقی و سند دار

املاک نسقی یعنی مالک زمین، کشاورزانی میباشند که دارای نوشته یا سند از زمینی هستند، کشاورز باتوجه به “سرنسقی” بابت حق کشت زمین به صاحب زمین مبلغی را می پردازد. در حقیقت املاک سند دار با طی کردن چندین مرحله قانونی و انجام بازرسی ها توسط کارشناس میتوانند برای زمین خود سند تهیه نمایند. میتوان گفت که املاکی که سند دار هستند کمتر احتمال ایجاد تخلف برایشان وجود دارد اما املاک نسق دارد این امکان تخلف در آنها متاسفانه بیشتر است.

ما در این مطلب درباره نسق با شما مخاطب عزیز صحبت نمودیم. اگر بخواهیم چکیده مطالب بالا را خدمتتان عرض کنیم باید بگوییم که نسق در قدیم اکثرا روی کاغذهای معمولی یا پوست به صورت دست نویس، نوشته میشده است اما امروزه کمی متفاوت تر از گذشته است و شکل رسمی تر پیدا نموده است. نسق فقط برای زمین های زراعی صادر میشود و برای زمین تجاری و مسکونی کاربرد ندارد و اینکه شما نمیتوانید از نسق به عنوان وثیقه استفاده نمایید. در حقیقت نسق برای تقسیم بندی زمین های کشاورزی تنظیم میشود. نسق ها معمولا در قدیم کاربرد بسیاری داشتند اما اگر امروز هم کسی نسق داشته باشد آن نسق دارای اعتبار است. البته باید بگوییم که این اعتبار منوط به رعایت قواعد و قوانین در هنگام تنظیم نسق هم میباشد و هر کس نمیتواند با ارائه برگ های ادعا کند که نسق زمین زراعی مشخص را دارد.

ارسال نظر